Creativiteit zie ik echt als superkracht. Goed nieuws: ik ben niet de enige die creatief is. Dat zijn we namelijk allemaal. In een interview voor The Fran mocht ik mijn visie op creativiteit delen. Hieronder lees je het hele artikel over kleur, nieuwsgierigheid, creativiteit en leven.
The Fran zorgt voor nog meer inspiratie met artikelen over kleur, ontwerpers, (kunst-) geschiedenis, reizen en nog veel meer. Het hele magazine kun je lezen door je hier aan te melden.
“Iedereen kan creatief denken. Daar ben ik echt van overtuigd. En dan
bedoel ik niet een patroon overnemen uit een boekje en dat precies gaan
namaken met je handen. Nee, dan bedoel ik: het boekje uit het raam
gooien en zelf iets creëeren, eerst in je hoofd en daarna met je
handen.”Maak kennis met Dorine Boudewijn van Atelier ByDo: modeontwerper, kleur-
en stijladviseur, naaidocent en specialist op het gebied van personal
branding. Dorine is een creatieve duizendpoot en iemand met een positief
en creatief egalitair wereld- en mensbeeld.Iedereen kan creatief denken. Dat is niet alleen maar weggelegd voor
kunstacademici of mensen met een creatief beroep. Iedereen kan het
creatieve deel van het brein aanspreken. De kunst is dat actief te doen.Dorine, wat betekent creativiteit voor jou?
“Creativiteit is het tegenovergestelde van structuur en
overzichtelijkheid, omdat alle mogelijkheden nog open liggen. Stiekem
heb ik er bij mijn naaiprojecten heel veel plezier in als dingen niet
gaan zoals ik ze gepland had, omdat ik weet dat ik dan pas écht mijn
creativiteit moet aanspreken.” De uitdaging is niet alleen metnaal van
het gebaande pad (dan wel patroon) af te dwalen, maar om die ideeën ook
echt in de wereld te zetten. “Alleen zo kan ik mijn ideeënstroom tot
rust brengen.”Creatieve Storm und Drang dus. Geen wonder dat het bij Atelier ByDo al
snel niet meer alleen maar ging om naaien en patroontekenen. Vanaf 2013
volgt Dorine kleur- en stijlconsulent opleidingen en verbreedt ze haar
aanbod.“Mijn motivatie om me te verdiepen in kleur komt voort uit mijn strijd
om zwart los te kunnen laten. Ik droeg veel zwart, maar voelde dat het
niet (meer) bij mij paste. Niet dat zwart een slechte kleur is. Zwart
schermt af, beschermt je. Technisch absorbeert het alle licht en
weerkaatst het niets. Als je zwart draagt, laat je dus niets van jezelf
zien. Voor veel mensen geeft dat veiligheid. Voor pubers is het
bijvoorbeeld heel normaal en natuurlijk om zwart te dragen. Er komt heel
veel op ze af, daar willen ze zich van afzetten of tegen beschermen.
Zwart kan ook veel ruimte geven aan de ander. Mensen in dienstbare
beroepen hebben er op die manier baat bij. Maar voor mij betekende het
mezelf verstoppen voor de buitenwereld. En dat wilde ik niet meer. Ik
wilde wereld juist met open armen tegemoet treden en ik wilde leren
andere kleuren te gebruiken.”Wat heb je in die tijd geleerd over kleur?
“Het spanningsveld tussen wat meetbaar is en wat niet, fascineert mij
enorm. Technisch gezien is kleur een frequentie, een radiogolf in het
elektromagnetische spectrum waarvan we erkennen dat het ‘iets’ met
mensen doet. Maar ‘wat’ precies erkend wordt, is heel complex. Van
röntgen- en gammastraling zijn de effecten heel nasty en meetbaar. De
effecten van licht en kleur, de frequenties die we als mens
daadwerkelijk kunnen zien, zijn niet direct lichamelijk meetbaar. Maar
de effecten ervan zijn wel indirect meetbaar op psychologisch niveau.
Kleur verbindt het intuïtieve met het intellectuele. Het denken met het
voelen. Kleur bevindt zich precies in het spanningsveld tussen wat
meetbaar is en wat niet. Heel veel mensen zitten erg in hun hoofd. Met
kleur, licht en creativiteit kun je meer evenwicht creëeren en het
intuïtieve, gevoelsmatige en lichamelijke aanspreken.”Als je het hebt over de psychologische effecten van kleur, wat zijn dan
die van de kleur lila?
“Lila representeert de spirituele ziel, gevoelig en opmerkzaam. Lila is
verfijnd en heeft oog voor detail. Het is een subtiele, zachte, rijke
kleur. Lila is een combinatie van paars met het element lucht. Paars
staat voor intuïtie, verbeelding, geloof en vertrouwen. Lucht staat voor
ideeën en overview. Lila past dus op dit moment heel goed bij jou en jou
pad: je hebt een visie en ideeën voor je bedrijf en wil die in de wereld
zetten vanuit vertrouwen en verbeeldingskracht.”“In mijn werk merk ik dat veel mensen lila moeilijk vinden om te dragen.
Je vindt paars geweldig of je vindt het verschrikkelijk. Er is eigenlijk
geen middenweg. Dat kan te maken hebben met de historische functie van
paars. We associëren het met de kerkelijke traditie, dogma en
machtsverhoudingen. Lila is de ijle variant van paars, het is
transcendent en nodigt je uit om buiten het leven te staan. Om (weg) te
dromen en je te onttrekken aan de realiteit. Hoogbejaarden dragen
bijvoorbeeld wel heel makkelijk lila. Zelf hou ik enorma van lila [ze
showt haar lila laarsjes] en van dromen, maar ik wil het daar niet bij
laten, ik wil ook doen, creatief zijn.”Hoe doe jij dat, creatief zijn?
“Het allerbelangrijkste voor mij is plezier hebben in dat wat ik doe.
Daarom leg ik mezelf geen creatieve verplichtingen op. Als ik niet mag
spelen en experimenteren dan kan ik niet leven. Voor mij is creativiteit
onlosmakelijk verbonden met die experimentele component.”Is dat voor jou ook de manier om uit een ‘creative block’ te komen? Door
te experimenteren?
“Ik heb eigenlijk nooit last van creatieve blokkades. Ik heb last van
het tegenovergestelde: bij mij stroomt de creativiteit áltijd! Er is
geen prestatiedrang die het kan blokkeren. Ik heb juist pauzes nodig om
niet creatief te zijn, even geen nieuwe ideeën. Soms ontstaan dan juist
ook de allerbeste ideeën, omdat ik dan op een andere manier creatief
ben.”Jouw beste ideeën, waardoor zijn die geïnspireerd?
“Ik hou van het combineren van uitersten, van heel oud met gloednieuw,
van goedkoop met duur. Maar ook qua materiaal, zacht versus hard.
Modeicoon Iris Apfel doet dat bijvoorbeeld als geen ander en zij is een
grote inspiratiebron. Ook de natuur is een constante bron van nieuwe
ideeën. Laatst zag ik op weg naar mijn ateleir de zonsopkomst en dacht:
dit is een outfit! Nog dezelfde dag lag het ontwerp er.”